Funkcje wykonawcze to zestaw kluczowych umiejętności poznawczych, takich jak uwaga, pamięć robocza, samokontrola, elastyczność poznawcza czy planowanie. To właśnie te zdolności decydują o tym, czy dziecko potrafi skoncentrować się, współpracować z innymi i rozwiązywać problemy – a więc o jego gotowości do nauki szkolnej.
Spis treści
1. Czym są funkcje wykonawcze i dlaczego są ważne?
Funkcje wykonawcze są jak „dyrygent” mózgu. To one kontrolują procesy poznawcze i emocjonalne, wspierając regulację zachowania oraz rozwiązywanie zadań w zmiennych warunkach. Wiek przedszkolny (3–6 lat) to kluczowy okres ich intensywnego rozwoju.
2. Co mówi nauka? Najnowsze badania 2023–2024
Badania przeprowadzone przez University of Cambridge (2023) wykazały, że dzieci uczestniczące w programach przedszkolnych z naciskiem na rozwijanie umiejętności emocjonalnych i poznawczych wykazują znaczną poprawę pamięci roboczej i samoregulacji w porównaniu z grupą kontrolną.
Z kolei badanie longitudinalne opublikowane w Frontiers in Psychology (2024) wykazało, że regularne uczęszczanie do wysokiej jakości przedszkola zwiększa poziom funkcji wykonawczych nawet o 20% w stosunku do dzieci pozostających w domu.
3. Jakie elementy przedszkola wspierają rozwój mózgu?
- Zabawy tematyczne i swobodna eksploracja: rozwijają planowanie, elastyczność poznawczą i rozumienie perspektywy innych.
- Rytuały i rutyny: pomagają dzieciom budować zdolność do przewidywania i zarządzania czasem.
- Trening uwagi i mindfulness: poprawiają koncentrację i regulację emocji.
- Interakcje z rówieśnikami i nauczycielami: rozwijają empatię, komunikację i współpracę.

4. Znaczenie dla gotowości szkolnej i późniejszych sukcesów
Dzieci o lepiej rozwiniętych funkcjach wykonawczych radzą sobie lepiej nie tylko w nauce czytania i liczenia, ale także w zakresie umiejętności społecznych i emocjonalnych. Badanie Harvard Center on the Developing Child (2023) potwierdza, że wysoki poziom funkcji wykonawczych w wieku przedszkolnym koreluje z wyższym poziomem ukończenia edukacji w dorosłości.
5. Co oznacza to dla rodziców i nauczycieli?
- Wybieraj przedszkola, które oferują zindywidualizowane podejście, bogate w zabawę, ruch i emocjonalne wsparcie.
- Zachęcaj dziecko do twórczych zadań i samodzielności.
- Pamiętaj, że nadmiar ekranów i brak snu obniża zdolności wykonawcze.
Podsumowanie
Przedszkole ma kluczowe znaczenie dla rozwoju funkcji wykonawczych dziecka, które z kolei są fundamentem gotowości szkolnej i sukcesu w dalszym życiu. Edukacja przedszkolna to nie tylko przygotowanie do szkoły, ale aktywne kształtowanie mózgu.

Bibliografia:
- Blair, C. & Raver, C. C. (2021). School readiness and self-regulation: a developmental psychobiological approach. Annual Review of Psychology, 72, 109–134.
- University of Cambridge. (2023). Executive functions in early childhood education: controlled trial. [https://www.cam.ac.uk/]
- Harvard University, Center on the Developing Child. (2023). Executive Function & Self-Regulation. [https://developingchild.harvard.edu/]
- Frontiers in Psychology. (2024). Quality of preschool and executive function outcomes in children aged 3-5. [https://www.frontiersin.org/]