Home Przedszkolak Czy przedszkole rozwija mózg dziecka? Najnowsze badania o funkcjach wykonawczych i gotowości szkolnej

Czy przedszkole rozwija mózg dziecka? Najnowsze badania o funkcjach wykonawczych i gotowości szkolnej

by Magda Stępniewska

Funkcje wykonawcze to zestaw kluczowych umiejętności poznawczych, takich jak uwaga, pamięć robocza, samokontrola, elastyczność poznawcza czy planowanie. To właśnie te zdolności decydują o tym, czy dziecko potrafi skoncentrować się, współpracować z innymi i rozwiązywać problemy – a więc o jego gotowości do nauki szkolnej.

1. Czym są funkcje wykonawcze i dlaczego są ważne?

Funkcje wykonawcze są jak „dyrygent” mózgu. To one kontrolują procesy poznawcze i emocjonalne, wspierając regulację zachowania oraz rozwiązywanie zadań w zmiennych warunkach. Wiek przedszkolny (3–6 lat) to kluczowy okres ich intensywnego rozwoju.

2. Co mówi nauka? Najnowsze badania 2023–2024

Badania przeprowadzone przez University of Cambridge (2023) wykazały, że dzieci uczestniczące w programach przedszkolnych z naciskiem na rozwijanie umiejętności emocjonalnych i poznawczych wykazują znaczną poprawę pamięci roboczej i samoregulacji w porównaniu z grupą kontrolną.

Z kolei badanie longitudinalne opublikowane w Frontiers in Psychology (2024) wykazało, że regularne uczęszczanie do wysokiej jakości przedszkola zwiększa poziom funkcji wykonawczych nawet o 20% w stosunku do dzieci pozostających w domu.

3. Jakie elementy przedszkola wspierają rozwój mózgu?

  • Zabawy tematyczne i swobodna eksploracja: rozwijają planowanie, elastyczność poznawczą i rozumienie perspektywy innych.
  • Rytuały i rutyny: pomagają dzieciom budować zdolność do przewidywania i zarządzania czasem.
  • Trening uwagi i mindfulness: poprawiają koncentrację i regulację emocji.
  • Interakcje z rówieśnikami i nauczycielami: rozwijają empatię, komunikację i współpracę.

4. Znaczenie dla gotowości szkolnej i późniejszych sukcesów

Dzieci o lepiej rozwiniętych funkcjach wykonawczych radzą sobie lepiej nie tylko w nauce czytania i liczenia, ale także w zakresie umiejętności społecznych i emocjonalnych. Badanie Harvard Center on the Developing Child (2023) potwierdza, że wysoki poziom funkcji wykonawczych w wieku przedszkolnym koreluje z wyższym poziomem ukończenia edukacji w dorosłości.

5. Co oznacza to dla rodziców i nauczycieli?

  • Wybieraj przedszkola, które oferują zindywidualizowane podejście, bogate w zabawę, ruch i emocjonalne wsparcie.
  • Zachęcaj dziecko do twórczych zadań i samodzielności.
  • Pamiętaj, że nadmiar ekranów i brak snu obniża zdolności wykonawcze.

Podsumowanie

Przedszkole ma kluczowe znaczenie dla rozwoju funkcji wykonawczych dziecka, które z kolei są fundamentem gotowości szkolnej i sukcesu w dalszym życiu. Edukacja przedszkolna to nie tylko przygotowanie do szkoły, ale aktywne kształtowanie mózgu.

Bibliografia:

  1. Blair, C. & Raver, C. C. (2021). School readiness and self-regulation: a developmental psychobiological approach. Annual Review of Psychology, 72, 109–134.
  2. University of Cambridge. (2023). Executive functions in early childhood education: controlled trial. [https://www.cam.ac.uk/]
  3. Harvard University, Center on the Developing Child. (2023). Executive Function & Self-Regulation. [https://developingchild.harvard.edu/]
  4. Frontiers in Psychology. (2024). Quality of preschool and executive function outcomes in children aged 3-5. [https://www.frontiersin.org/]

Powiązane artykuły